Att bygga sitt varumärke

Ett starkt varumärke kan vara det viktigaste ett företag har fast hur man bygger förtroende och igenkännande är inte alltid helt enkelt.

Bevisa dig själv

Först och främst måste du bevisa dig själv för dina nuvarande kunder. Bra kundservice är ett måste och ryktet sprider sig lätt vidare till framtida kunder, dåliga upplevelser sprider sig ännu snabbare.

Var enkel att komma ihåg

Att använda ett varumärke som är klart relaterat till vad man håller på med är guld värt. Kolla till exempel på Barnkalaset.se, de säljer produkter för barnkalas och det vet du så fort du ser deras namn.

Marknadsföra med innehåll

Så kallad content marketing blir allt mer populärt allt eftersom tiden går. Har du tur och får rätt publik så kan du locka många nya ögon på ditt företag och dina produkter. Om du har kunskap att dela med dig av så finns det dessutom mycket att vinna, då kan du med content marketing bygga förtroende.

Det enklaste sättet att börja är att starta en blogg, glöm bara inte bort den sen. Om din blogg inte uppdateras regelbundet kan det se ut som att ditt företag ligger i ide och inte gör något, då är det bättre att inte ha någon blogg alls.

Bland det bästa är att skriva en bok, en e-bok är enkel att producera och kan snabbt nå många människor. Fast inget inger lika mycket förtroende som att få den publicerad av en riktig utgivare.

Utöver allt detta finns det självklart mycket mer man kan göra. Kundtidningar, podcasts och webb-tv är bara några av alla möjligheter som finns.

Marknadsföra med kontakt

Arbeta för att ha en bra kontakt med dina kunder. Att starta en egen facebookgrupp och där konversera och hjälpa dina kunder är ett bra första steg. Om du har en blogg är det viktigt att hålla koll på kommentarerna och vara aktiv där för att bygga förtroende.