Bygga upp sitt varumärke

Minst lika viktigt som bra och effektiv reklam är varumärkesbyggande, det vill säga vilken image man vill att ens företag ska ha utåt.

Här, som med reklam, är det av största vikt att man verkligen tänker igenom hur man vill uppfattas och vilken typ av kunder man vill attrahera och vad man vill associeras med. Ett hippt och coolt företag ska därmed ha stark internetnärvaro och hänga med trender. Man ska gärna skapa egna också!

Ett bra sätt om man vill stärka sitt varumärke är att försöka knyta någon känd person till sig, vilket kan visa sig bli en riktigt bra affär i längden. En kändis med vackert hår får gärna representera ett företag som säljer schampo- och balsamprodukter. Se bara på Head & Shoulders och Henrik Lundqvist!

Varumärket handlar också om vad företaget gör för omgivningen och utöver det man säljer. Ett bra sätt att framstå som ett företag som tar ansvar och vill världen det bästa är att ge bidrag till olika organisationer. Man kanske hjälper till och sponsra lokala knatteligan eller balettskolan. Använd miljömärkta produkter och metoder inom företaget och berätta för era kunder, och potentiella kunder, vad ni gör för att göra världen till en bättre plats.