Hur sticker man ut från mängden?

Tänk dig att du har utvecklat en produkt eller en tjänst som du vill marknadsföra. Tänk dig vidare att alla funktioner är på plats och målgruppen finns därute. Var ska du börja någonstans för att få ut ditt varumärke? Hur skall du skall du synas och höras och hur skall du sticka ut från mängden?

Din målgrupp måste kunna identifiera dig

Det första du behöver för att få fart på affärerna är att din målgrupp känner igen dig och ditt varumärke. Se till att just din produkt eller tjänst sticker ut från havet av konkurrenter genom att skapa en unik profil för din verksamhet. Du behöver skapa en egen företagsprofil som reflekterar det du och ditt varumärke står för.

Det är viktigt att välja rätt färger och språk när du skapar en egen företagsprofil. Det finns många duktiga designers du kan anlita för att skapa en unik grafisk profil. Det är också viktigt att anlita en professionell copywriter som hjälper dig att nå ut med ditt budskap.

Företagets logotyp

En väl genomtänkt och designad företagslogo är A och O för att ditt företag ska bli igenkänt på marknaden. De flesta storföretag spenderar ofantliga summor på sin företagslogo och grafiska profil. Med det sagt behöver det inte betyda att du måste lägga mycket pengar på att utveckla en logotyp till ditt företag. Men tänk på att ditt varumärke kommer att förknippas med din logotyp i framtiden, så du vill nog inte att den ska se billig och slapphändig ut.

Olika typer av företagslogo

Det finns tre olika typer av företagslogo som du kan skapa; illustrerade logotyper, textbaserade logotyper och abstrakta logotyper. Den illustrerade logotypen består av en bild som ska symbolisera företagets verksamhet. En textbaserad logotyp består av, som namnet antyder, en text som utvecklats för att passa företaget. En abstrakt logo sticker lättare ut ur mängden men är svårare att etablera på marknaden. Sportföretaget Nike´s logo är ett bra exempel på en abstrakt logotyp.