Satsa på nyheter

För att skapa intresse och hålla sina kunder uppdaterade så har fler och fler företag antingen en blogg kopplat till sin hemsida, eller rentav som en del av hemsidan, alternativt ett ständigt uppdaterat nyhetsflöde antingen direkt på sidan eller via sociala medier.

Vissa väljer också att ha en nyhetsspalt som en del av första sidan där snabba förändringar, logistikproblem, kampanjer eller annat som kan vara aktuellt visas för att kunden snabbt ska kunna få en överblick om det senaste och eventuella förseningar med mera som kan påverka leveranser eller köpprocessen.

Bloggen – ett verktyg för merförsäljning

Det finns olika branscher som anammat bloggkulturen och uppdaterar sajter mer än andra. Ett av dem är modebranschen. Stora som små aktörer länkar bloggar till sina sidor, eller kopplar samman bloggandet och nyhetsuppdateringar med sin fysiska butik. Ett exempel på en aktör som är bra på detta och har allt på samma sida så att man lätt kommer åt det som är intressant är Clarks butik i Skövde. På ett roligt sätt blandas blogginlägg på blogg.clarks.nu med instagrambilder och annat för att skapa en klar överblick av allt som händer i butiken.

Spelsegmentet, och då inte minst nätcasinon och sidor om casinon som populära vasa casino har även de hakat på trenden med nyhetsflöden. Ofta ser man då deras uppdateringar under en flik på hemsidan, alternativt som en kontinuerligt uppdaterad del av förstasidan där de senaste kampanjerna, nyheterna och erbjudandena rullar.

Inredning är även det ett intresse som många har. Hemmafixarprogrammen på tv har bidragit stort till att väcka detta intresse, och stylister och designers tillsammans med inredningsbutiker har verkligen fått sin beskärda del av internettrafiken. Vissa sidor väljer att inte ha ett nyhetsflöde direkt på sidan, utan man kan följa allt genom den kanal som passar ens egna intressen bäst, så som Facebook, instagram, Youtube med flera. Ett sådant exempel är svenskttenn.se som har valt en mer diskret framtoning med sina nyheter, och har denna som en del av förstasidan med alla valmöjligheter länkade.

Samtliga sätt är bra sätt att nå fram till sina kunder, och på olika sätt både förstärka samt bygga sitt varumärke så att man når ut till en bredare publik.