Vikten av en bra hemsida

Det är mer viktigt än någonsin tidigare att ett företag har en snygg och proffsig hemsida för att ge kunder ett bra intryck. Fortfarande finns det hemsidor som ser ut som om de är gjorda under 1990-talet, trots att tekniken har utvecklats en hel del sedan dess.

Den tid då företag annonserade i tidningar om alla sina produkter samt fullständig information om dess olika butiker är mer eller mindre över. Nästan alla använder nätet och då är det bättre att göra hemsidan användarvänlig. Förutom att hemsidan ska vara snygg är det minst lika viktigt att den också är lättnavigerad. En bra sökmotor är också det en stor fördel. En kund som måste sitta och leta för länge efter något går lätt över till en konkurrent.

Exempel på bra hemsidor

PSP Media är ett säljföretag med en riktigt bra hemsida. Den innehåller mycket material och bilder samtidigt som det är lätt att hitta det du söker.

Rasta-hunden-shoppen är en trevlig hemsida och det gör heller inget att en gullig hund är det första du ser. Designen är enkel, men det är lätt att hitta i butiken och alla produkter är beskrivna i detalj.

IKEA, Sveriges absolut största möbelföretag, har en lättnavigerad hemsida. Till exempel har de valt att inte sätta ut Produkter som ett menyval. Istället kan kunderna klicka direkt på de olika kategorierna och därefter se de olika undergrupperna.