Webbdesign för e-handel

 

Praktiskt taget alla företag har någon form av närvaro på nätet idag, det är mer eller mindre förväntat. Men det gäller inte bara att ha en hemsida, den bör ju även vara lättanvänd och funktionell, och det skadar ju inte om det även är stilig.

När det kommer till design så finns det ju naturligtvis en hel del tycken och smaker, men det finns faktiskt ett antal punkter som man oftast är överens om när det gäller sajter som bedriver någon form av e-handel.

Det första är sökfunktionen, detta bör alltid finnas om man säljer mer än ett par produkter på sin sajt. Har man inte någon sökfunktion så kommer sajten att kännas ofullständig och icke användarvänlig, vilket båda är anledningar till varför kunder kan söka sig till konkurrenter istället.

Sökrutan ska dessutom vara lätt att se och vara tillgänglig på alla sidor över hela sajten, se CDON.se för ett bra exempel på detta. Här är till och med markören placerad i sökrutan så fort man kommer in på sajten, så man kan börja skriva på en gång.

Nästa sak är tillgänglighet av produkter. Kunder borde alltid få kunna se om en produkt är i lager eller måste beställas från leverantören innan de valt att köpa den. På sajten Go Sport Travel finns det inte ens en knapp för att köpa biljetter om det är slut, se detta exempel här. På detta sätt kommer man inte behöva oroa sig för missförstånd eller missnöjda kunder.

Ytterligare en funktion man bör implementera är filter. Detta blir viktigare och viktigare ju större sortiment man har.  Gör man till exempel en sökning på Halens hemsida kommer man direkt få val att filtrera efter märke, färg och även vilken prisklass vill se resultat för.